ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ; 5 ΤΥΠΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΔΥΣΚΟΛΕΨΟΥΝ
Έχετε ποτέ βρεθεί σε ομάδες στην εργασία σας; Σας έχει ανατεθεί κάποιο έργο από κοινού με άλλους συναδέλφους; Έχετε καθίσει όλοι γύρω από ένα τραπέζι ή έχετε συνδεθεί σε μια πλατφόρμα επικοινωνίας, μέσω βίντεο κλήσης, για να συνεργαστείτε για ένα έργο ή να συναποφασίσετε για εργασιακά ζητήματα;
Οι ομάδες κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος τα τελευταία χρόνια και πλέον έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλείς σε υπηρεσίες και οργανισμούς. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμες και αποτελεσματικές, κυρίως όταν το έργο που καλούμαστε να εκτελέσουμε είναι περίπλοκο, απαιτεί ειδικές γνώσεις και συγκεκριμένη εμπειρία. Σε αυτή την περίπτωση, κάθε μέλος της ομάδας θα εισφέρει τη δική του-συχνά πολύτιμη-γνώση και εμπειρία, θα υπάρξει καλύτερος συντονισμός των εργασιών και εξοικονόμηση χρόνου, αφού η επικοινωνία είναι άμεση και περισσότερο ευέλικτη.
Όλα καλά λοιπόν, μέχρι εδώ. Προγραμματίζετε τη συνάντηση και συγκεντρώνεστε γύρω από ένα τραπέζι με κούπες γεμάτες καφέ-όπως στις αμερικάνικες ταινίες- ή χωρίς, με χαμόγελα ή χωρίς (ιδιαίτερα αν είναι Δευτέρα) και αρχίζετε τις εργασίες σας! Και τότε διαπιστώνετε ότι είναι εκεί, ανάμεσά σας! Ποιοι; Οι τύποι συναδέλφων που δυσκολεύουν τις ομαδικές συναντήσεις είτε ο ρόλος τους είναι απλά γνωμοδοτικός είτε έχουν λόγο στις αποφάσεις.
Μην ανησυχείτε όμως! Yπάρχει τρόπος να τους αντιμετωπίσετε. Ας τους γνωρίσουμε πρώτα:
Ο… «συνεχώς διαφωνώ»:Αυτός ο τύπος διαφωνεί για να… διαφωνήσει. Έχει έτοιμη τη διαφωνία του για να την καταθέσει πριν ακόμη ακούσει όλες τις παραμέτρους ενός θέματος. Ανεμίζει λοιπόν τη διαφωνία του ως σημαία, υπερήφανος για τη διαφοροποίησή του. Τη θεωρεί έναν ιδανικό τρόπο για να βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής και θα πάρει μεγάλη ικανοποίηση αν εμπλακείτε σε διαφωνία μαζί του, αυτό, άλλωστε, επιθυμεί. Μην τον αφήσετε να σας σύρει σε μια διαφωνία χωρίς τέλος. Μην τον αντιμετωπίσετε μόνος/η σας/, προσκαλέστε και άλλους να μπουν στη συζήτηση.
Ο… «βαριέμαι, βαριέμαι, βαριέμαι»:Σε όλους μας μπορεί να συμβεί να εμπλακούμε σε μια δραστηριότητα που τη βρίσκουμε βαρετή και να καταβάλουμε προσπάθεια να συγκεντρωθούμε. Μπορεί ο τύπος… «βαριέμαι» να βρίσκεται σε αυτή τη δύσκολη θέση ή απλά μπορεί, γενικότερα, να μην του αρέσει η δουλειά του ή να είναι επικεντρωμένος σε δικά του ζητήματα. Όποιος κι αν είναι ο λόγος, το μέλος αυτό της ομάδας, εκτός από το γεγονός ότι δεν εισφέρει κάτι χρήσιμο στην ομάδα σας, μπορεί να «μεταδώσει» την ανία του και στους υπόλοιπους. Η καλύτερη αντιμετώπιση είναι να του ανατεθεί κάτι άμεσο και συγκεκριμένο που θα τον ενεργοποιήσει. Η εργασία αυτή θα είναι εύκολη στη διεκπεραίωση και δεν θα απαιτεί πολλή σκέψη. Για παράδειγμα θα μπορούσε να του ανατεθεί να κρατάει σημειώσεις για όσα συζητούνται στην ομάδα.
Ο… «έχων πάντα κάτι να πω»:Ο τύπος αυτός έχει, δεν έχει, πάντα θα βρει κάτι να πει. Συνήθως, έχει άποψη επί παντός επιστητού και θεωρεί ότι η άποψή του είναι και η σωστή. Αν τον αφήσετε χωρίς όρια, θα αναλώσετε χρόνο και ενέργεια, ενώ είναι πολύ πιθανό στο τέλος να εκνευριστείτε. Είναι ένας τύπος που μπορεί να μιλάει συνεχώς, χωρίς να αφήνει χρόνο στους άλλους. Σε αυτή την περίπτωση, είναι σημαντικό να τεθούν όρια στη συμπεριφορά του και ο ιδανικός τρόπος είναι στην αρχή της συνάντησης να τονιστεί ότι θα μιλήσουν όλοι με τη σειρά (εναλλαγή) ή αν αυτό δεν είναι εφικτό, μπορούμε να τον διακόψουμε ευγενικά λέγοντας «ας ακούσουμε και τα άλλα μέλη της ομάδας». Αν εκείνος δεν μπορεί να σεβαστεί τους κανόνες, θα μπορούσαμε να θέσουμε τον κανόνα των τριών θεμάτων, δηλαδή τίθεται ένας περιορισμός: ο καθένας από εμάς να καταθέσει στη συζήτηση τρία πράγματα, εκείνα που θεωρεί πιο σημαντικά.
«Ο…όλα πάντα μου φταίνε»:Για αυτόν τον τύπο η κριτική είναι το αγαπημένο του «σπορ». Θα αρχίσει την γκρίνια πριν ακόμη αρχίσει η συνάντηση (για τον καιρό, για την κίνηση στον δρόμο) και θα συνεχίσει με κριτική για τους πάντες και τα πάντα. Αν αυτά για τα οποία γκρινιάζει λύνονται, η ομάδα θα πρέπει να τα συζητήσει και να προτείνει λύσεις χωρίς να αφήνει αυτό το μέλος να επανέρχεται διαρκώς στο ίδιο θέμα. Εάν δεν μπορούν να επιλυθούν άμεσα, θα μπορούσαμε να του τονίσουμε ότι η γκρίνια δεν βοηθάει και ότι θα πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας στον στόχο της συνάντησης. Η συγκέντρωση στον στόχο θα τον απομακρύνει από τη συνεχή κριτική.
Το σιωπηλό μέλος:Ένα μέλος που παραμένει σιωπηλό δεν βοηθάει την ομάδα επειδή και η ομάδα στερείται -πιθανόν – τις χρήσιμες γνώσεις του και το ίδιο το μέλος δεν αντλεί ικανοποίηση από τη διαδικασία. Το να στρέψουμε την προσοχή μας επάνω στο σιωπηλό μέλος και να του ζητήσουμε να μιλήσει, δεν θα βοηθήσει. Αντιθέτως, μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα και εκείνο να «κλειδώσει» ακόμη περισσότερο. Η μέθοδος της εναλλαγής, που αναφέρθηκε παραπάνω, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με επιτυχία αφού όλοι θα πρέπει να μιλήσουν με τη σειρά.
Τι λέτε; Μήπως αναγνωρίσατε κάποιον συνάδελφό σας; Ή ακόμη και τον εαυτό σας;
Βιβλιογραφία: Βακόλα, Μ., & Νικολάου, Ι. (2019). Οργανωσιακή ψυχολογία και συμπεριφορά. Αθήνα: Rosili.σελ.354-355 Featured image:Photo by fauxels on pexels