Η ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ (PEOPLE PLEASING)
Μήπως ανήκετε και εσείς σε εκείνους που νιώθουν την ανάγκη να κρατούν τους άλλους γύρω τους απόλυτα ευχαριστημένους και ικανοποιημένους, ακόμη κι αν αυτή η προσπάθεια σας δημιουργεί πρόβλημα ή ενόχληση;
Κάποιος μπορεί να σκεφθεί ότι δεν υπάρχει τίποτα λανθασμένο ή κατακριτέο στο να είναι ευγενικός και καλός με τους άλλους ανθρώπους. Η προσπάθεια όμως να ευχαριστούμε συνεχώς τους άλλους, ακόμη κι αν αυτό είναι εις βάρος μας, είναι μια συνθήκη πολύ διαφορετική από το να είμαστε απλώς καλοί και ευγενικοί.
Μήπως είστε και εσείς “people pleasers”; Μήπως…
- Νιώθετε υπεύθυνοι για τα συναισθήματα των άλλων;
- Λέτε πάντα «ναι» σε ό,τι προτείνουν οι άλλοι;
- Αισθάνεστε ψυχολογική πίεση επειδή δεν μπορείτε να βάλετε όρια και δυσκολεύεστε να πείτε «όχι»;
- Έχετε ανάγκη να παίρνετε συνεχώς επιβεβαίωση από τους άλλους;
- Δεν εκφράζετε τον θυμό σας για να μην στενοχωρήσετε ή ενοχλήσετε;
- Διστάζετε να αναλάβετε πρωτοβουλία και περιορίζεστε στο να ακολουθείτε τους άλλους;
- Προσπαθείτε να προβλέψετε τις ανάγκες των άλλων πριν αυτές εκφραστούν για να τις ικανοποιήσετε;
- Ζητάτε συχνά συγνώμη, ακόμη και όταν η ευθύνη δεν είναι δική σας;
- Δεν αντέχετε να είναι κάποιος θυμωμένος μαζί σας;
- Φοβάστε μήπως σας απορρίψουν;
By Danik Prihodko on pexels
Η προσπάθεια να ικανοποιείτε τους άλλους είναι μια μαθημένη συμπεριφορά η οποία μπορεί να έχει τις ρίζες της σε εμπειρίες του παρελθόντος. Η υιοθέτηση του ρόλου αυτού, στην ενήλικη ζωή, μπορεί να προκύψει αν στην παιδική ηλικία :
- Είχατε δεχθεί κακοποιητική συμπεριφορά Είχατε υποστεί παραμέληση
- Δεχθήκατε αγάπη υπό όρους
- Είχατε υποστεί παραμέληση
- Είχατε γονείς συναισθηματικά μη διαθέσιμους
- Μεγαλώσατε σε μία οικογένεια που δεν επιτρέπονταν οι συγκρούσεις ή οι διαφορετικές απόψεις
- Μεγαλώσατε σε μία οικογένεια που υπήρχαν ψυχιατρικά προβλήματα
- Δεχθήκατε ρατσισμό, εκφοβιστική ή επιθετική συμπεριφορά
Αν στην παιδική ηλικία μάθατε ότι θα η αγάπη που θα δέχεστε θα είναι υπό όρους, στην ενήλικη ζωή σας μπορεί να τροποποιείτε τη συμπεριφορά σας για να γίνετε αγαπητοί και αποδεκτοί από τους άλλους.
Η προσπάθεια να είστε καλοί με όλους μπορεί να είναι μία από τις στρατηγικές για να προστατεύσετε τον εαυτό σας όταν αισθάνεστε φόβο και ανασφάλεια.
Οι “people pleasers”…
Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και γι’ αυτό η εικόνα για τον εαυτό τους εξαρτάται από την εκτίμηση και την αποδοχή των άλλων. Με την στάση τους δείχνουν να θεωρούν ότι μόνο αν ικανοποιούν τους άλλους αξίζουν την αγάπη και την προσοχή τους.
Φοβούνται ιδιαίτερα την απόρριψη και γι’ αυτό προσπαθούν σκληρά να κρατάνε τους γύρω τους ευχαριστημένους. Θεωρούν ότι πρέπει να γίνονται απαραίτητοι για να τους αγαπούν και προσπαθούν σκληρά γι’ αυτό.
Δυσκολεύονται πολύ να πουν «όχι» επειδή ανησυχούν ότι θα θεωρηθούν αδιάφοροι και έτσι επιλέγουν να κάνουν αυτό που πιστεύουν ότι θα τους κάνει να φαίνονται ευχάριστοι.
Μπορεί να δέχονται να αναλάβουν την ευθύνη για ένα λάθος ακόμη και όταν δεν έχουν φταίξει οι ίδιοι προκειμένου να μη δυσαρεστήσουν τους άλλους.
Αναγκάζονται να δέχονται προτάσεις με τις οποίες δεν συμφωνούν π.χ. όταν κάποιος φίλος προτείνει μια συγκεκριμένη έξοδο ένα βράδυ εκείνοι μπορεί να την αποδεχθούν για να τον ευχαριστήσουν ακόμη και εάν οι ίδιοι θέλουν να περάσουν ένα ήσυχο βράδυ στο σπίτι.
Είναι πολύ ευαίσθητοι στην κριτική και σε κάθε αρνητικό σχόλιο και πληγώνονται πολύ εύκολα, επειδή η αυτοεικόνα τους εξαρτάται από την εκτίμηση των άλλων.
Συνήθως δεν έχουν αρκετό χρόνο για τον εαυτό τους αφού αναλώνουν τον χρόνο τους με προτεραιότητα τους άλλους.
By elevate on pexels
Τι συνέπειες έχει αυτή η στάση;
- Όταν προσπαθείτε να ικανοποιήσετε τους άλλους για να είστε αρεστοί, οι άλλοι το εισπράττουν και είναι πιθανόν να παραβιάσουν τα όριά σας, να σας εκμεταλλευτούν και τελικά να σας πληγώσουν.
- Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να σας προσεγγίσουν επειδή δεν θα τους φέρετε ποτέ αντίρρηση και θα συμφωνείτε μαζί τους. Αυτού του είδους οι σχέσεις όμως είναι βαθιά προβληματικές αφού εμπεριέχουν την παραβίαση των ορίων και την αδιαφορία για τα συναισθήματά σου, τις απόψεις σου και τις επιθυμίες σου. Στις υγιείς και ειλικρινείς σχέσεις υπάρχει αμοιβαίο ενδιαφέρον, φροντίδα και σεβασμός στις ανάγκες του άλλου προσώπου.
- Αν και κάνετε σκληρή προσπάθεια για να ικανοποιήσετε τους άλλους, οι άλλοι δεν θα είναι ποτέ ευχαριστημένοι και δεν θα εκτιμούν τις προσπάθειές σας με αποτέλεσμα να βιώνετε άγχος, κούραση, ματαίωση ακόμη και κατάθλιψη.
- Όταν βάζετε σε προτεραιότητα τις ανάγκες των τρίτων θα καταλήξετε να παραμελείτε τις δικές σας ανάγκες και επιθυμίες.
- Αν συνεχώς προσπαθείτε να είστε ευχάριστος/η δεν θα είστε ειλικρινείς απέναντι στους άλλους αφού θα λογοκρίνετε συνεχώς τα λεγόμενά σας για να παρέχετε μόνο ωραιοποιημένες απαντήσεις. Θα είναι δύσκολο να χτίσετε υγιείς σχέσεις αμοιβαιότητας,
- Στο τέλος, θα καταλήξετε να χάσετε τον εαυτό σας και να μην γνωρίζετε ποιες πλευρές σας εκφράζουν την προσωπικότητά σας ή απλά τη θέληση άλλων ατόμων.
Πώς θα το αντιμετωπίσετε…
- Αποκτήστε επίγνωση. Αποδεχθείτε το πρόβλημα.
- Ξεκινήστε με μικρά βήματα. Θέστε μικρούς στόχους στην αρχή.
- Αποφύγετε να απαντάτε αμέσως όταν σας ζητούν κάτι. Κερδίστε χρόνο για να σκεφτείτε.
- Μάθετε να λέτε «όχι».
- Μην διστάζετε να αλλάξετε γνώμη. Έχετε αυτό το δικαίωμα
- Μην υπεραναλύετε και μην απολογείστε για τις επιλογές σας ή για τα συναισθήματά σας.
- Να επιδιώκετε να περιβάλλεστε από άτομα που σέβονται τα όριά σας.
- Αν χρειαστεί, ζητήστε βοήθεια από κάποιον ειδικό.
Βιβλιογραφία: -Stephenson, S. (2003). Saying" No" to the Unimportant. -Braiker, H. B. (2004). Who's pulling your strings (pp. 1-260). New York, NY, USA: McGraw Hill. -Coburn, J. A. (2008). The Pleasure is Mine: Overcoming the Need to Please. Lulu. com. Photo: By Matthias Cooper on pexels